Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił wyniki finansowe za 2024 rok. Pomimo spadku przeładunków, związanego w dużej mierze z zakończeniem zakrojonej na szeroką skalę akcji importu węgla kamiennego z całego świata i osłabieniem znaczenia Polski w tranzycie towarów ukraińskich, udało się osiągnąć rekordowy zysk netto w wysokości ok. 264 mln zł.
Tąpnięcie w przeładunkach węgla kamiennego po wcześniejszych ponadnormatywnych wzrostach oraz zmniejszenie pozycji Polski w zakresie tranzytu towarów ukraińskich (w szczególności zboża) wpłynęły na zmniejszenie przeładunków w polskich portach morskich w minionym roku. Nie oznacza to, że skończyła się dobra passa dla sektora. Przeciwnie, w przypadku większości pozostałych grup towarów w ostatnich kwartałach raportowano istotne wzrosty przeładunków, czego przykładem są choćby kontenery, czy też ropa naftowa i paliwa płynne, które w przypadku portu morskiego w Gdańsku stanowią dziś największą grupę towarów, a to za sprawą odejścia od importu surowców energetycznych i produktów ropopochodnych z Federacji Rosyjskiej.
Należące w 100% do Skarbu Państwa spółki zarządzające portami morskiego odnotowały ponadto znaczny wzrost wyników finansowych. Dziś szczegółowe informacje w tym zakresie przedstawił Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Jego zysk netto za 2024 rok wyniósł ok. 264 mln zł, co oznacza rekord w historii funkcjonowania spółki i wzrost o blisko 52 mln zł, czyli o 24% w porównaniu z rokiem 2023. W minionym roku w gdańskim porcie morskim obsłużono 3559 statków, przeładowując 77,4 mln ton ładunków. Oznacza to niewielki spadek przeładunków w porównaniu z rokiem 2023, kiedy przeładowano niemal 81 mln ton. Jednocześnie zwiększyła się średnia ładowność obsługiwanych w Gdańsku statków towarowych.
rys. ZMPG, mat. pras.
Jak informuje ZMPG, największy wzrost przeładunków odnotowano w przypadku rud metali oraz kontenerów, których przeładowano odpowiednio 11% oraz 10% więcej niż w 2023 roku. Przeładunki drobnicowe ogółem wzrosły o 2%. Z kolei przeładunki paliw płynnych były o 5% wyższe niż w roku 2023.
W efekcie współczynnik wykorzystania zdolności przeładunkowych gdańskiego Naftoportu sięgnął 97%, co potwierdza zasadność jego rozbudowy o kolejne stanowisko. Wzrosły także przeładunki Ro-Ro o blisko 4%. Miniony rok przyniósł ponadto 4,5-procentowy wzrost liczby obsłużonych pasażerów, uwzględniającej zarówno promy pasażersko-samochodowe kursujące na trasie do Nynäshamn w aglomeracji sztokholmskiej, jak i statki wycieczkowe.
W efekcie – jeżeli pominąć przeładunki węgla kamiennego – port morski w Gdańsku osiągnął w istocie nieco lepsze wyniki operacyjne aniżeli w 2023 roku. – Osiągnęliśmy stabilną i zrównoważoną pozycję finansową oraz inwestycyjną, co wymiernie wpływa na realizację strategii biznesowych przez naszych kontrahentów i wyniki Portu Gdańsk. Prowadzimy również własne inwestycje i stale komercjalizujemy dotychczas niezagospodarowane przestrzenie. Dbamy o konkurencyjność i markę Portu Gdańsk przez ciągłe doskonalenie procedur zarządzania, uwzględniając potrzeby naszych interesariuszy. To wszystko przyczynia się do dobrych wyników finansowych, nawet w tak trudnych czasach – komentuje cytowana w komunikacie prasowym Dorota Pyć, prezes zarządu ZMPG.